meer voedingsstoffen

Meer voedingsstoffen? Kies voor EKO en kook verantwoord

Kies tijdens het doen van de boodschappen zoveel mogelijk voor producten met het EKO-keurmerk. Dan weet je zeker dat je pure, eerlijke en schone voeding in jouw mandje laadt.

Voeding met dit keurmerk voldoet namelijk aan de strenge Europese normen voor ecologische productiemethoden. Kook daarnaast op een juiste manier om meer voedingsstoffen te bewaren!

Inhoud van dit artikel

EKO betekent:

  • Geen chemische bestrijdingsmiddelen. Chemische bestrijdingsmiddelen verstoren de hormoonbalans. Verder bevatten onbespoten groenten en fruit meer nuttige voedingsstoffen in hogere gehalten.
  • Geen genetisch gemanipuleerde ingrediënten. Van de effecten weten we nog veel te weinig.
  • Geen kunstmest. Daardoor bevatten biologische groenten en fruit minder nitraat. Nitraat zou door uw lichaam omgezet kunnen worden in het schadelijke nitriet.
  • Geen antibiotica in het vlees. Deze stoffen kunnen je gezondheid en hormoonbalans schaden.
  • Geen chemische geur-, kleur-, en smaakstoffen. De effecten van chemische e-nummers op de lange termijn en wisselwerking met andere stoffen is niet bekend.

Niet biologisch geteeld fruit altijd schillen! Met de schil gooi je helaas veel vitaminen en andere waardevolle stoffen weg, maar per saldo ben je zonder de vitaminen toch beter af dan met de bestrijdingsmiddelen. Eet liever niet teveel vruchten als druiven, bananen, peren, perziken en nectarines, want ze zijn erg suikerrijk.

Kook verantwoord

  • Verhit geen plastic in de keuken. Als plastic wordt verhit, kunnen er xeno-oestrogenen vrijkomen en in uw voeding belanden. Gebruik daarom geen lepels en spatels van kunststof tijdens het koken. En verhit nooit eten in plastic bakjes of een kunststof verpakking.
  • Gebruik geen magnetron. Of het verwarmen van voeding in de magnetron consequenties heeft voor de gezondheid, is onzeker. Daarom raad ik het gebruik van de magnetron voor de zekerheid af.
  • Gebruik wanneer het kan een bakpan van roestvrij staal. Resten van het aluminium en de anti-aanbaklaag van de bakpan kunnen in je voeding terechtkomen. Gebruik daarom een roestvrijstalen bakpan. Aankoeken voorkom je door op een lage temperatuur te bakken.
  • Bak met een lage temperatuur. Als je aardappelen of andere zetmeelrijke producten (patat, brood, cake, koekjes) met een hoge temperatuur te bruin bakt, ontstaat de kankerverwekkende stof acrylamide. In aangebrand vlees ontstaan polycyclische aromatische koolwaterstoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn – dit gebeurt vooral tijdens de barbecue. Bak daarom altijd op laag vuur. Zwarte korstjes mijden!
  • Bak in verzadigd vet. Bak altijd in verzadigd vet (kokosvet, palmolie, boter) of op laag vuur in extra vierge olijfolie (andere olijfolie bevat onder meer zonnebloemolie), die nauwelijks oxideren bij de verhitting.
  • Kook kort en gebruik het kookvocht. Bij het koken kunnen veel vitaminen verloren gaan of in het kookvocht terechtkomen. Kook groenten daarom niet te lang en gebruik het kookvocht in jus en sauzen.
  • Kook koolsoorten juist lang. Schildklierpatiënten dienen koolsoorten (broccoli, bloemkool) juist wel goed door te koken, omdat te rauwe kool de schildklier negatief kan beïnvloeden. Stomen is een goed alternatief voor koken, er gaan dan minder vitamines met het kookvocht verloren.
  • Mijd ongefilterd kraanwater. Kraanwater kan xeno-oestrogenen bevatten als jouw waterleidingsbedrijf oppervlaktewater gebruikt in plaats van diep grondwater. Een telefoontje naar het waterleidingsbedrijf kan uitkomst bieden. In oude huizen kunnen ook nog loden leidingen aanwezig zijn. In dat geval u kunt kraanwater ook filteren om loodvervuiling tegen te gaan. Hier zijn tegenwoordig goede systemen en kannen voor te koop.

Ir. Ralph Moorman

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)

Laden...

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties